13 kwietnia 2016

17. Sarah J.Maas - Szklany Tron

Tytuł: Szklany Tron
Autor: Sarah J.Maas
Tłumacz: Marcin Mortka
Wydawnictwo: Uroboros
Seria: Szklany Tron
Strony:  515
Data Wydania: 25 czerwca 2013
Opis:  LubimyCzytać
Moja ocena:  10/10

Siedemnastoletnia Celaena jest wyszkoloną zabójczynią Adarlanu. Jest jedną z najlepszych. W przeszłości popełniła błąd i została złapana. Król skazał ją na dożywotnią pracę w kopalni. Teraz wygląda inaczej. Jest wychudzona, nie ma takiej siły jak kiedyś, ale ciągle jest świetną wojowniczką. I z tego powodu książę Dorian postanawia zgłosić ją do turnieju o tytuł królewskiego zabójcy. Celaena się zgadza, ponieważ dzięki wygranej będzie wolna. Niestety to nie jest takie proste. Zadania są trudne, a do tego ktoś morduje uczestników zawodu.  

To jest jedna z tych książek, w których podoba mi się dosłownie wszystko. Nie mam zastrzeżeń do niczego. Wiem, że jest sporo osób, które nie przepadają za tą serią, ale ja ją uwielbiam. Bohaterowie, fabuła, wątek romantyczny – wszystko jest po prostu cudowne!

Swoją przygodę z Celaeną zaczęłam od czterech opowiadań, więc wiem dlaczego została skazana na pracę w kopalni, wiem trochę więcej rzeczy niż osoby, które zaczynają od tej książki. I powiem wam, że cieszę się, że znam te fakty z życia bohaterki. Dlatego jeśli jeszcze nie czytaliście „Szklanego Tronu” to bierzcie się najpierw za opowiadania.
-Masz straszne blizny-rzekł cicho.
Zabójczyni oparła dłoń na biodrze i podeszła do drzwi garderoby.
-Wszyscy nosimy blizny, Dorian. Jedyna różnica polega na tym, że moje są bardziej widoczne od innych.”
Celaena jest silną, młodą kobietą. Wiem, że jest wiele takich postaci w książkach Young Adult, ale ona podnosi poprzeczkę dla nich wszystkich! Żadna inna bohaterka jej nie dorównuje. Oprócz bycia badass, jest osobą wrażliwą, sarkastyczną, nie użalającą się nad sobą, robi wszystko, co może by osiągnąć zamierzony cel. A do tego (może uznacie to za spoiler) lubi czytać! Uwielbiam bohaterów, który lubią książki!

Sama fabuła jest świetna. Tak ja pisałam wcześniej, Celaena bierze udział w turnieju o tytuł królewskiego zabójcy. Obserwujemy zadania, zastanawiamy się w jakich konkurencjach bohaterka będzie musiała pokonać przeciwników. Oprócz tego wiele się dzieje w związku z morderstwami, więc wierzcie mi na słowo, że nie ma tam ani chwili nudy.
„- Mam mózg po to, aby osądzać i budować opinie.
- A serce masz po to, aby powstrzymywać się od wygłaszania krzywdzących, surowych osądów.”
W „Szklanym tronie” jest trójkąt miłosny – ok! Wiem, co powiecie: „Mam już dość trójkątów miłosnych. Nie będę tego czytać”. I tu popełniacie błąd. Sarah J. Maas nie wymusza tego romansu, nie traktuje go jako główny wątek. Co dla mnie jest dużym plusem. Ten trójkąt jest fajnym tłem do całej akcji, do napięcia związanego ze wszystkim, co się dzieje w zamku. Dlatego nie zrażajcie się do tej książki przez to.
„- Wybierz coś innego. Może nasz trening stanie się ciekawszy. Mam nadzieję, że wreszcie się zmęczę.
- Obedrę cię żywcem ze skóry i wycisnę ci gałki oczne! - mruknęła Celaena, podnosząc rapier - To cię na pewno zmęczy.”
„Szklany Tron” pomimo kilku morderstw i turnieju o bycie królewskim zabójcą, jest lekką lekturą. Sarah J. Maas pisze bardzo fajnym, przyjemnym językiem, dzięki czemu jej książki czyta się bardzo szybko.

Mam małe zastrzeżenie do wydawnictwa. Mój egzemplarz niestety był źle wydrukowany. Jeden fragment bardzo trudno rozczytać. Mogliby zwracać większą uwagę na to, bo źle to świadczy o nich. Jakby liczyło się dla nich tylko ilość, a nie jakość. A takie myślenie nie prowadzi do niczego dobrego. Mam nadzieję, że to był jedyny wadliwy egzemplarz, a ja po prostu miałam pecha.

„Szklany Tron” jest bardzo dobrą lekturą. Dostajemy w niej romans, akcję, żarty, sarkazm, przyjaźń, wszystko czego można tylko chcieć od książki. Dlatego uważam, że warto po nią sięgnąć i poznać historię Celaeny. Bierzcie w swoje ręce "Szklany Tron", a ja idę ubolewać nad tym, że nie mam drugiej części.

5 komentarzy:

  1. Wcale tak wysoka ocena mnie nie dziwi, ponieważ Szklany tron zasługuje na taką :D Chyba kreacja głównej bohaterki sprawiła, że aż tak polubiłam tę serię:) Polecam Ci serdecznie kontynuacje, ponieważ trzymają poziom pierwszej części:) Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecę koleżance z klasy, na pewno jej się spodoba, bo dla mnie niestety nie jest odpowiednia.

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie ;)
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę to przeczytać jak najszybciej :D
    Pozdrawiam
    ksiazkowy-nieogarek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. ja zaczynałam od Szklanego Tronu, też mnie zachwycił. teraz jestem już po lekturze kolejnej części i dwóch opowiadań - stanowią świetne uzupełnienie, dopiero teraz zaczynam rozumieć niektóre rzeczy z przeszłości Celaeny. pozdrawiam :)
    wyznaniaczytadloholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Sama nie czytałam jeszcze "Szlanego tronu", ale jest polecany przez tak wiele osób, że chyba będę musiała to nadrobić ;)

    PS. Zapraszam do siebie, właśnie ruszył konkurs, w którym można wygrać "Dwór cierni i róż" ;)
    Pozdrawiam,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń