27 sierpnia 2016

27. Marie Lu - Malfetto. Mroczne Piętno

Tytuł: Malfetto. Mroczne Piętno
Autor: Marie Lu
Tłumacz: Marcin Mortka
Wydawnictwo: Zielona Sowa
Seria: Malfetto
Strony: 384
Data Wydania: 22 kwietnia 2015
Opis:  LubimyCzytać

Ludzie boją się tego czego nie rozumieją. Tak właśnie jest z Malfetto. Osobami naznaczonymi po przeżyciu ciężkiej i tajemniczej epidemii. Plotki głoszą, że część z nich obdarzona jest także tajemniczymi mocami Mrocznym Piętnem. Ludzie się ich boją. Oś inkwizycji znajduje wszystkich naznaczonych i ich zabija. Główna bohaterka Adelina jest jedną z nich. Ma srebrne włosy oraz nie ma jednego oka. Kryje się w niej mrok, który sprawia, że jest potężna, a także niebezpieczna dla innych.


„Malfetto. Mroczne Piętno” jest czwartą książką Marie Lu, którą czytałam. Serię „Legenda” uwielbiam i będę polecać każdemu! Dzięki temu wiedziałam mniej więcej czego mogę się spodziewać: świetnej i oryginalnej historii, dobrze wykreowanych bohaterów, ciekawego świata. I to wszystko dostałam. Marie Lu ma naprawdę świetne pomysły, a co najważniejsze – wykonanie też jest bardzo dobre. Umie dobrze je napisać oraz dopracowuje każdy szczegół. W niej najbardziej podoba mi się to, że jest odważna i nie boi się złości czytelników – robi to, co chce i nie przejmuje się, że ktoś może być z tego niezadowolony. 
Nikt tak naprawdę nie chce, byś była sobą. Chcą, byś była taka, jaka im się podobasz.
Akcja „Malfetto. Mroczne Piętno” dzieje się w 1361 roku. Autorka przedstawiła nam ciekawą alternatywę inkwizycji. Zamiast palenia czarownic na stosie widzimy mordowanie Malfetto. Dużym plusem jest to, że widzimy ją z różnych stron. Historia opowiadana jest głównie przez dwóch narratorów: Adelina - osoba pełna mroku, szukana przez inkwizycję, oraz Teren – stoi na czele inkwizycji i jego życiowym celem jest wyłapanie wszystkich naznaczonych. W książce znajdują się także rozdziały Enzo i Rafaella. Autorka zmienia narrację z pierwszoosobowej przy rozdziałach Adeliny, na trzecioosobową w rozdziałach innych.
Każdy człowiek kryje w sobie mrok, choć ukryty.
Adelina często wspomina swoją przeszłość, ukazuje nam swoje dzieciństwo i życie jako Malfetto. Dzięki temu rozumiemy jej postępowanie. Wiemy czemu zachowuje się w taki sposób, co sprawiło, że pochłania ją taki mrok. Rozumiałam ją, co nie znaczy, że pochwalałam to, co robiła. Przez to, że Adelina jak i inni bohaterowie wiele przeszli, książka ma bardzo mroczny klimat. I to właśnie on sprawiał, że chciałam ją czytać. Mrok kłębiący się w bohaterach przyciągał mnie do tej historii.

Nie jestem do końca przekonana do polskiego tytułu. Nie wiem jak można inaczej przetłumaczyć „The Young Elites” (tak by to miało sens), ale „Malfetto. Mroczne Piętno” nie było najlepszym wyborem. Nazwa Malfetto dobrze wygląda i brzmi w treści książki, ale nie widzę połączenia z oryginalną wersją.

„Malfetto. Mroczne Piętno” kupiłam w kwietniu 2015 roku, ale jakoś nigdy nie mogłam się zabrać za nią i żałuję, że dopiero teraz po nią sięgnęłam. Naprawdę bardzo dobrze się bawiłam czytając ją. Marie Lu pokazała cudowną drogę bohaterów. Dała nam wgląd w ich psychikę. A ja razem z bohaterami przeżyłam bardzo fajną przygodę. 

Moja ocena: 8/10

6 komentarzy:

  1. Jeszcze nie miałam niestety styczności z książkami tej autorki :( Ale strasznie ta książka mnie ciekawi :D Rok 1361? łoł, nieźle :P
    Od 2015? Nieźle :P Ja też mam kilka książek na swojej półce które stoją już tam z rok...albo 2 :P
    Na pewno sięgnę po tę książkę :)
    pomiedzy-wersami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marie Lu pisze naprawdę ciekawe książki i mam nadzieję, że za niedługo uda Ci się po nie sięgnąć.
      Ja mam nieprzeczytane książki, które dostałam 4 lata temu, więc ten roczek to jeszcze nic :P
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. No nie powiem ciekawie się zapowiada, chętnie po nią sięgnę.
    Alex with books

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno przeczytałam "Legendę" tej autorki i bardzo mi się spodobała. Muszę w najbliższym czasie sięgnąć po "Malfetto"!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak "Legenda" Ci się podobała to "Malfetto" też Ci się spodoba :)

      Usuń
  4. Tę książkę już od dawna mam na oku, chcę ją przeczytać głownie przez wzgląd na główną bohaterkę. Lubię złe charaktery w powieściach więc jest duża szansa, że ta książka może mi się spodobać ;)
    Pozdrawiam,
    NeedRead

    OdpowiedzUsuń