16 listopada 2016

37. Ransom Riggs - "Osobliwy Dom Pani Peregrine"

Tytuł: Osobliwy Dom Pani Peregrine
Autor: Ransom Riggs
Tłumacz: Małgorzata Hesko-Kołodzińska
Wydawnictwo: Media Rodzina
Seria: Osobliwy Dom Pani Peregrine
Strony: 400
Data Wydania: 7 listopada 2012
Opis:  LubimyCzytać

Dziadkowie dla większości z nas są bohaterami. Bawią się z nami, dzielą się z nami ciekawymi anegdotami ze swojego życia oraz opowiadają nam bajki. Są dla nas bardzo ważni i ich kochamy. Niestety nadchodzi taki dzień, w którym ich zabraknie. Jak mamy sobie z tym poradzić? Co jeśli po ich śmierci dowiedzielibyśmy się, że opowiadane przez nich bajki mogą być prawdą?


Dziadek Jacoba zawsze opowiadał mu dziwne historie o sierocińcu, w którym spędził swoje dzieciństwo. Mieszkańcami nie były normalne dzieci. Każde z nich miało pewne specjalności między innymi jedna z dziewczynek była lżejsza od powietrza, druga władała ogniem a jeden chłopiec był niewidzialny. Mały Jacob uwierzył w te opowieści, gdy dorósł stwierdził, że to tylko bajki. Gdy jego dziadek umiera w dziwnych okolicznościach, chłopak nie może sobie z tym poradzić. Szczególnie, że widział coś dziwnego w lesie, w którym znalazł ciało dziadka. Jacob postanawia odnaleźć sierociniec i odkryć prawdę.

Pierwszy raz usłyszałam o tej książce z booktuba. Jessethereader ciągle ją zachwala, a że mamy podobny gust, to stwierdziłam, że trzeba to przeczytać. Jak ja się cieszę, że się go posłuchałam. „Osobliwy dom Pani Peregrine” jest świetną książką. Autor miał ciekawy pomysł i dobrze go zrealizował. Muszę przyznać, że na początku miałam pewne problemy z wciągnięciem się, ale im bardziej zagłębiałam się w tą historię, tym mniejszą ochotę miałam na odłożenie jej na bok. Nie mogłam się od niej oderwać. Ryzykowałam niewyspaniem, by ją skończyć.
"Kiedyś marzyłem o ucieczce przed zwykłym życiem, ale tak naprawdę moje życie nigdy nie było zwyczajne. Po prostu nie zauważałem jego niezwykłości."
Dużym plusem książki jest oprawa graficzna, te zdjęcia, wygląd rozdziałów. Wszystko jest tak pięknie zrobione. Bardzo podobało mi się to, czytanie o tym, że bohater oglądał jakieś fotografie, które zostały zaprezentowane na kolejnej stronie. Pomagały wyobrazić sobie postaci, miejsca i sytuacje. To był bardzo fajny dodatek do historii. Ciągle nie mogę się nadziwić nad tym jak pięknie jest ona wydana. Brawa dla autora za taki pomysł!

Cały wątek miłosny był według mnie nie potrzebny. To było dziwne z wielu powodów i spokojnie historia mogłaby się potoczyć bez romansu. Nawet mam wrażenie, że byłaby trochę lepsza. Pomimo, że mi to przeszkadzało nie pozwoliłam, by to wpłynęło na moją ocenę.

Przez całą książkę dowiadujemy się wielu faktów o życiu dziadka Jacoba, o osobliwych dzieciach i o tym jak działa ich świat. Podobało mi się w jaki sposób autor przedstawiał te informacje oraz to jak je nam dawkował. Czytając nie czujemy się przytłoczeni tym wszystkim.

Myślałam, że „Osobliwy Dom Pani Peregrine” jest dla trochę młodszych (koniec podstawówki/początek gimnazjum) okazało się, że jest to raczej dla starszych osób (koniec gimnazjum i wyżej). Jest kilka słówek, które nie do końca są odpowiednie dla dzieci.

„Osobliwy Dom Pani Peregrine” ma wszystko czego potrzeba idealnej książce: ciekawą fabułę, świetne postacie oraz sporą ilość akcji. Opowiada o walce dobra ze złem, o przyjaźni, rodzinie. Pokazuje jak ważna jest akceptacja siebie i swoich osobliwości. Spędziłam z nią bardzo dobrze czas i nie mogę się doczekać, aż sięgnę po drugą część. 

Moja ocena: 10/10

6 komentarzy:

  1. O książce oczywiście słyszałam, bo film i tak dalej i mega mam ochotę ją przeczytać, ale teraz trochę się boję, że będzie to stracony czas :/ Jestem w III gimnazjum, a jak sama mówiłaś to raczej powieść dla młodszych. To może zrobię tak - jeśli będę miała możliwość obiecuję Ci, że przeczytam, ale nie kupię. Może być? :D
    Pozdrawiam (i zapraszam, oddaję wszystkie szczere komentarze ^^)
    Czytam, piszę, recenzuję, polecam

    OdpowiedzUsuń
  2. Obejrzałam film i książka mnie korci. Tylko jeszcze nie wiem kiedy po nią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę przeczytałam jakies dwa lata temu... no cóż mogę powiedzieć? Fajnie mi się to czytało i nawet podobało, ale fantastyka nie jest dla mnie. Zależy w jakiej postaci. Ale tutaj nie było tego "wow". Ale fajnie, że Tobie się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytałam mnóstwo recenzji na temat tej książki i wszystkie były pozytywne, dlatego "Osobliwy Dom Pani Peregrine" już zdobi moją półkę i czeka na przeczytanie w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam wrażenie, że "Osobliwy..." przeżywa teraz jakby swoją drugą młodość, a to wszystko za sprawą filmu. Teraz w blogosferze jest tak dużo recenzji tej książki, że powoli zaczynam mieć jej dość i boję się, że zaraz "Osobliwe..." mi spod łóżka wyskoczą-taki jest na nią szał.
    Książkę zamierzam przeczytać, ale dopiero wtedy, kiedy trochę o niej ucichnie. Wtedy będę miała pewność, że na moją opinię nie wpłyną inni ludzie.
    Jestem bardzo ciekawa tych osobliwości i pani Peregrine (która podobno pojawia się gdzieś w połowie książki). No i oczywiście te cudowne fotografie, które mogą przyprawić o dreszcze!
    Recenzja cudowna i pomimo, że jest to już któraś tam z kolei opinia tej książki, to czytało mi się ją świetnie.
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja przeczytałam ją za sprawą mojej koleżanki z klasy Emilki, która była (i dalej jest) zakochana w osobliwcach. Ja poszłam w jej ślady. Co do wątku miłosnego masz trochę racji. Moja wyobraźnia zaczęła mi podsuwać różne dziwne sceny, np. młodego Jacoba na spacerze ze starą Emmą, którą pętla przestała chronić.
    No ale książka jest naprawdę świetna.
    Czytałam ostatnio, iż początkowo miał być to przewodnik ze zdjęciami, które autor gdzieś "upolował", jednak wydawnictwo podsunęło mu pomysł, żeby to rozbudować. Wyszło z tego na prawdę coś fantastycznego. Każdemu polecam!
    Teraz czeka na mnie trzecia część, nie wiem co się wydarzy, ponieważ już wiele razy moje oczekiwania minęły się z fabułą. Cóż, może to po prostu ja tworzę bardzo proste i przewidywalne scenariusze...
    Pozdrawiam Paula <3

    BOOK ZOONE

    OdpowiedzUsuń